Facebook en Twitter zijn inmiddels zo dominant, dat je bijna zou vergeten dat
er nog meer sociale netwerken bestaan.
Er zijn een aantal andere netwerksites die iets nieuws toevoegen, maar ook
sites die simpelweg razend populair zijn in het buitenland. Zakensite Entrepeneur.com
noemt drie socialenetwerksites om in de gaten te houden.
Medium
Medium is een blogsite met
een eenvoudige layout die door gebruikers wordt omschreven als een
uitgebreidere versie van Twitter. Volgens de site kun je er kennis, ideeën
en verhalen op kwijt, zonder beperking van het aantal letters en leestekens.
De site kent een aantal collecties waarin de afzonderlijke verhalen worden
geordend. Door middel van het aantal stemmen op een bepaalde post wordt de
positie van de post op de site bepaald. Zo worden populaire posts dus
prominenter weergegeven dan minder populaire posts.
Op dit moment kan iedereen met een Twitter-account inloggen en stemmen, maar
het vereist een uitnodiging van Medium om ook echt iets te kunnen plaatsen.
De bedoeling is dat de site in de toekomst openbaar toegangkelijk wordt.
Saillant detail is dat Medium bedacht is door Evan Williams en Biz Stone, de
bedenkers van Twitter en Blogger.
Whisper
Whisper
is een Iphone-app waarmee gebruikers anoniem ‘whispers’ kunnen plaatsen. Een
whisper is een geheim in de vorm van een online postkaartje. Andere
gebruikers kunnen hier vervolgens op reageren met hun eigen whisper, met een
berichtje, of door een hart op het postkaartje achter te laten.
Volgens zakensite Business
Insider hebben één miljoen gebruikers op dit moment al ruim acht miljoen
‘whispers’ achtergelaten.
De app heeft inmiddels al drie miljoen dollar aan investeringen binnengehaald
en wint vooral aan populariteit onder studenten.
Sina Weibo
Sina Weibo wordt ook wel
de Chinese Twitter genoemd en heeft al twee keer zoveel gebruikers. Het
netwerk probeert voet aan de grond te krijgen in Amerika en Europa en steeds
meer westerse bedrijven en beroemdheden maken er dan ook gebruik van.
Inmiddels heeft Sina Weibo al meer dan 1,3 miljard gebruikers. Volgens
techwebsite Mashable
is de populariteit van Sina Weibo mede te danken aan het feit dat gebruikers
foto’s en filmpjes op hun account kunnen plaatsen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl